Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Hinnoittelu

Suosittelemme, että laskutuksen a-hintoja hallitaan vain siihen erikoistuneessa järjestelmässä ja keskitymme itse ydinosaamiseemme, eli työajan ja laskutusrivien keräämiseen kentältä.
Joskus laskutusvienti voi kuitenkin vaatia a-hintojen määrittelyn Maxtechin järjestelmään.

Tässä ohjeessa kuvataan, miten hinnoittelu tehdään järjestelmässä joko yleisesti tuotteille tai asiakaskohtaisesti.


1. Yleinen hinnoittelu tuotteelle

  • Laskutus > Tuotteet > Tuotteet
  • Hinnoittelu asetetaan suoraan tuotteen ”Myyntihinta” kenttään:
  • Tämä hinta on sama kaikille asiakkaille eikä riipu asiakasvalinnasta

2. Asiakaskohtainen hinnoittelu

  • Laskutus > Tuotteet > Hinnoittelu
  • Määritä:
    1. Asiakas, jolle hinta tulee
    2. Tuote, jonka haluat hinnoitella
    3. A-hinta (asiakaskohtainen hinta)
    4. Voimassaolo halutessa: hinnan alkamispäivä ja mahdollinen päättymispäivä

Tärkeää:

  • Järjestelmä ei anna erillistä ilmoitusta, kun hinnan päättymispäivä saavutetaan.
  • Päättymisen jälkeen käytetään:
    • tuotteen taakse asetettua yleishintaa, tai
    • 0 € hintaa, jos tuotteen taakse ei ole asetettu hintaa.

3. Voimassaolon rajaukset

  • Asiakaskohtaisen hinnan voimassaoloa voi rajata esimerkiksi :
    • koskemaan vain viikonloppuja
    • koskemaan vain pyhäpäiviä/pyhäpäivän aattoja
    • koskemaan tiettyjä kellonaikoja
  • Huomio: nämä rajaukset koskevat vain automaattisesti muodostuvia laskutusrivejä
  • Käsin lisätyt laskutusrivit eivät huomioi tätä rajoitusta

4. Hinnoittelun vaikutus käsin lisättyihin laskutusriveihin

  • Jos asiakkaalle on määritelty asiakaskohtainen hinta:
    • ja laskutusraportille lisätään käsin laskurivi, johon valitaan tuote, järjestelmä tuo näkyviin automaattisesti asiakaskohtaisesti määritellyn a-hinnan:
  • Jos tuotteelle on vain tuotekohtainen hinta (ei asiakaskohtaista hinnoittelua) :
    • ja laskutusraportille lisätään käsin laskurivi, järjestelmä tuo näkyviin automaattisesti tuotteelle määritellyn myyntihinnan.

Yhteenveto

  • Yleinen hinta asetetaan tuotteen taakse → koskee kaikkia asiakkaita.
  • Asiakaskohtainen hinta asetetaan hinnoittelun kautta → koskee vain valittua asiakasta.
  • Voimassaolon rajaukset (viikonloput, pyhät, kellonajat) toimivat vain automaattisesti muodostuvissa laskutusriveissä.
  • Käsin lisätyt laskutusrivit hakevat oikein määritellyn asiakaskohtaisen hinnan tuotetta valitessa.

Oliko tästä ohjeesta hyötyä?

Keskiarvo 5 / 5. Arvosteluita yhteensä: 1

Harmi, ettei tästä ohjeesta ollut sinulle hyötyä.

Haluatko kertoa meille, kuinka voisimme parantaa ohjeen sisältöä?

Jos haluat vastauksen lähettämääsi palautteeseen, ole hyvä ja syötä mukaan yhteystietosi.