Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Paikantimen ongelmatilanteet ja ratkaisut

Tälle sivulle on koottu yleisimpiä tilanteita ja niiden ratkaisuja, jos paikanninlaite ei toimi odotetusti. Käy kohdat läpi vaiheittain – usein ongelma ratkeaa jo perusasioita tarkistamalla.

Laitteen perustarkistukset

Jos laite ei toimi oikein, käy läpi nämä tarkistukset:

  • Käynnistä laite uudelleen irrottamalla virtajohto kokonaan vähintään 15 minuutiksi ja kytke se sen jälkeen takaisin.
  • Varmista, ettei laitteessa ole fyysisiä vikoja:
    • Virtajohdot ovat ehjät ja kunnolla kiinni
  • Jos käytössä on keinukytkin, varmista että valo palaa työajon aikana

Paikannin ei tallenna ajotapahtumia

Mikäli paikannin ei tallenna ajotapahtumia, tarkista seuraavat asiat:

Onko paikannin lähettänyt tietoa?

  • Avaa Hallinta > Ajoneuvopaikannus > Paikantimet
  • Katso sarakkeet Viimeisin tiedon vastaanotto ja Viimeksi liikkunut
  • Jos tietoa ei ole tullut, tarkista laitteen toimivuus (katso ohje kohdasta Laitteen perustarkistukset)

Käyttäjäoikeudet ja ajoluokka-asetukset

Jos ajotapahtumat eivät näy järjestelmässä, ongelma voi johtua ajoluokkien tai käyttäjäoikeuksien asetuksista:

Määritelty käyttäjä

  • Avaa Hallinta > Ajoneuvopaikannus > Ajoneuvot > Muokkaa > Ohjaustiedot
  • Varmista, että ajoneuvolle on määritelty käyttäjä oikein

Seurantatasojen oikeudet

  • Varmista, että käyttäjällä on oikeus kaikkiin seurantatasoihin, joita ajoille on merkitty

💡 Huomio: Työajot/Yksityisajot (reitti näytetään vain määritellylle käyttäjälle) on sidottu vain yhdelle määritellylle käyttäjälle, ajot näkyvät ainoastaan hänen tunnuksillaan – eivät edes pääkäyttäjille.

Lisätietoja käyttäjäoikeuksista löydätte tukiportaalimme käyttöoppaasta.

Paikantimen valojen merkitykset

Katso lisäohje paikantimen valoista ja niiden merkityksistä tukiportaalimme artikkelista.

Laitteen sijainti ajoneuvossa

Jos paikannin on asennettu paikkaan, jossa signaali ei pääse kulkemaan esteettä, se voi aiheuttaa häiriöitä tai puuttuvia ajoja. Tyypillisiä ongelmakohtia ovat esimerkiksi metallirakenteiden alle asennettu laite, syvällä kojelaudan sisällä oleva sijainti tai alueet, joissa laite jää jatkuvasti esteiden peittoon.
Suositus: sijoita laite mahdollisimman avoimeen paikkaan, esimerkiksi tuulilasin läheisyyteen, jolloin GPS- ja verkkoyhteydet toimivat luotettavasti.


Jos et löydä ratkaisua ongelmaasi näiden ohjeiden avulla, voit olla meihin yhteydessä puhelimitse 010 229 6200 tai sähköpostitse tuki@maxtech.fi. Autamme mielellämme ja varmistamme, että laitteesi ja järjestelmäsi toimivat kuten pitää.

Oliko tästä ohjeesta hyötyä?

Keskiarvo 0 / 5. Arvosteluita yhteensä: 0

Harmi, ettei tästä ohjeesta ollut sinulle hyötyä.

Haluatko kertoa meille, kuinka voisimme parantaa ohjeen sisältöä?

Jos haluat vastauksen lähettämääsi palautteeseen, ole hyvä ja syötä mukaan yhteystietosi.