Leimauslaitteen ongelmatilanteet, virheilmoitukset ja ratkaisut
Tähän käyttöoppaan artikkeliin on kirjattu yleisimmät leimauslaitteeseen liittyvät ongelmat ja kuinka ne saa ratkaistua.
Laite ei käynnisty / ei saa virtaa
1) Tarkista, että laite saa virtaa (laitteen pitäisi indikoida, jos se saa virtaa tai lataa)
2) Tarkista, onko laitteen akku fyysisesti pullistunut tai muuten viallinen (Pro-S tai Pro-M)
3) Irrota akku hetkellisesti
4) Kokeile toista laturia, jos mahdollista
5) Kokeile toista akkua, jos mahdollista
Jos mikään näistä ei auta, laite on luultavasti viallinen. Ole tällöin yhteydessä Maxtechin käyttötukeen.
Laite käynnistyy ja Maxtech-sovellus toimii normaalisti, mutta laite ei reagoi tunnisteisiin
1) Käynnistä laite uudelleen
2) Pidä tunnistetta riittävän lähellä laitteen NFC-lukijaa
3) Pidä tunnistetta riittävän pitkään paikallaan laitteen NFC-lukijan päällä (vähintään 3 sekuntia)
4) Kokeile toista tunnistetta, jos mahdollista
Jos mikään näistä ei auta, laite on luultavasti viallinen. Ole tällöin yhteydessä Maxtechin käyttötukeen.
Laite käynnistyy ja reagoi tunnisteisiin, mutta ruudulle tulee virheilmoitus
Laitteella näkyvä virheilmoitus vaihtelee sen mukaan, mikä sen aiheuttaa. Alla yleisimpiä virheilmoituksia ja niiden todennäköisiä syitä ja ratkaisuja.
”Tag not found” / ”Tunnistetta ei löytynyt”
- Syy: Laite lukee tunnisteen, mutta tunnistetta ei löydy järjestelmästä.
- Ratkaisut:
- Tunniste on mahdollisesti järjestelmässä, mutta se on ei-aktiivinen tai roskakorissa.
- Lisää tunniste järjestelmään, jotta sitä voi käyttää laitteella.
”Unable to create a new tag” / ”Uuden tunnisteen lisääminen epäonnistui”
- Syy: Laite lukee tunnisteen ja yrittää lisätä sitä järjestelmään, mutta se ei onnistu. Laitteen takana on asetus ”Laitteella voi perustaa uusia Valttikortti-käyttäjiä” = kyllä, mutta Valttikortin tietoja ei saada haettua tai kyseessä on joku muu NFC-tunniste kuin Valttikortti.
- Ratkaisut: Jos kyseessä on Valttikortti, syy voi olla myös jokin seuraavista.
- Valttikortti ei ole voimassa (tarkista myös Vastuu Groupin puolelta, ettei korttia ole suljettu)
- Henkilö on jo järjestelmässä, mutta se on ei-aktiivinen tai roskakorissa (Hallinta > Henkilöstö)
- Henkilö on tuplana järjestelmässä, joista toinen on aktiivinen ja toinen ei-aktiivinen (Hallinta > Henkilöstö)
- Työnantaja on jo järjestelmässä, mutta se on ei-aktiivinen tai roskakorissa (Hallinta > Henkilöstö > Työnantaja/Urakoitsijat)
- Työnantaja on tuplana järjestelmässä, joista toinen on aktiivinen ja toinen ei-aktiivinen (Hallinta > Henkilöstö > Työnantaja/Urakoitsijat)
Ratkaisu: Tarkista em. asiat ja palauta aktiiviseksi tai tarpeen mukaan poista mahdolliset duplikaatit.
”Tag does not have a user” / ”Tunnisteeseen ei ole sidottu käyttäjää”
- Syy: Leimaustunnisteeseen ei ole liitetty käyttäjätunnusta. Tämä ilmoitus voi tulla, jos tunnisteelta puuttuu myös siihen liitetty henkilö.
- Ratkaisu: Liitä tunnisteeseen oikea käyttäjätunnus.
”Tag does not have a person” / ”Tunnisteeseen ei ole liitetty henkilöä”
- Syy: Leimaustunnisteeseen ei ole liitetty henkilöä. Henkilö voi myös mahdollisesti olla ei-aktiivinen tai roskakorissa.
- Ratkaisu: Liitä tunnisteeseen oikea henkilö.
”Person not found” / ”Henkilöä ei löytynyt”
- Syy: Leimaustunnisteeseen liitetyltä käyttäjätunnukselta puuttuu henkilö.
- Ratkaisu: Liitä käyttäjätunnukseen oikea henkilö.
HUOM! Tässä on kyse nimenomaan virheellisestä käyttäjätunnuksesta, ei leimaustunnisteesta. Leimaustunnisteeseen tulee olla liitettynä toimiva käyttäjätunnus.
”Authentication failed” / ”Tunnistautuminen epäonnistui”
- Syy: Laite ei ole yhteydessä verkkoon. Puuttuva verkkoyhteys indikoidaan laitteen näytön oikeassa yläkulmassa.
- Ratkaisut:
- Käynnistä laite uudelleen
- Jos laite on paikallisessa langattomassa verkossa, tarkista verkon toiminta
- Tarvittaessa vaihda laitteen fyysistä sijaintia
Laite käynnistyy, reagoi tunnisteisiin ja aloittaa tapahtuman, mutta tapahtuma ei näy webissä
- Syy voi olla jokin seuraavista:
- Laite ei ole yhteydessä verkkoon → käynnistä laite uudelleen
- Raporteilla olevat suodattimet estävät tapahtuman näkymisen
- Käyttäjäoikeudet estävän tapahtuman näkymisen
- Henkilön asetuksissa ei ole työajanseuranta käytössä (Hallinta → Henkilöstö → Henkilö → Asetukset → Työajanseuranta käytössä: ei). HUOM! Jos kyseessä on rakennusalan kulunvalvonta, tarkista myös Työmaakäynnit-raportti.
- Ratkaisu: Tarkista em. asiat.